Motbydelig's guide to OWLKIN OF DOOM!
Addons:
Curse er din beste venn
Addons jeg bruker som er KRITISKE for å holde oppe dpsn som balancedruid er
Forte Exorsist
Inne på Addons innstillingene på charactersheet før du logger inn har jeg valgt specific addons for: ”Motbydelig” som er druiden min, og hukka vekk Forte ”warlock” ”mage” osv. så bare Druid står igjen av classes, de andre Forte addonsa som ikke har specific class bak seg er også aktivert.
Når dette er gjort vil bare DRUID debuff timers vise, de som kommer av feral og resto når du targeter friendly targets må du manuelt deaktivere, det er litt slitsomt men du har en KREMtimer om du tar deg tid til det. Her vil da altså alle dine debuffs på target vise som counter + dine buffs som du gjerne vil time som f.eks eclipse. Du bestemmer rett og slett selv ved å bare deaktivere de du føler du ikke trenger. Da blir dette veldig oversiktlig.
Denne addonen timer ALLE cooldowns på den nederste baren (inkludert eclipse cooldowns og trinket cooldowns ofc.) Det er også veldig oversiktlig, og du kan velge hvor lang tid baren skal slide cooldownen ned fra, hos meg står cooldownen til høyre frem til den har ca. 25 sec cooldown, og da vil den slide mot venstre så det er lett å se når den nermer seg klar.
Det følger også flere bars med som Healthstone tracker osv. men jeg syns det holder med disse 2 timerene ut ifra min gameplay.
Mik's Scrolling Battle Text
Denne addonen er kjempefin for å få stor warning på skjermen når en cooldown er klar til cast. Denne har jeg modifisert til å komme opp mitt på skjermen så jeg kan poppe starfall, treants og trinket instant, når det passer, og om det ikke ninjapuller. Også en pen combat text og ikke minst oversiktlig.
Event Alert
Her har jeg bare klippa ut bilder fra UI posten min, men her viser event alert at min Nature’s Grace proc er aktiv. Dette kommer opp rett over cast baren min, etter litt modding, og fungerer for min del på Nature’s Grace, Lunar Eclipse og Solar Eclipse. Helt super addon for å følge med på eclipses. Også greit når du caster wrath så vil Nature’s Grace refreshe seg når du kommer til å critte med en gang casten er ferdig, og da vet du at det er en sjangs for å få starfire proc og du vil være ”sharpened”, dette øker min dps soleklart.
Det finnes nok mange andre addons som gjør dette like enkelt, men jeg har blitt vandt med disse helt fra jeg starta som boomkin i starten av wotlk, så jeg bruker disse og syns de er helt geniale.
Idol:
Idol of the Lunar Eclipse (Frost Emblems) idol gir 20 mer crit rating, men må stacke via IS, så det kan bli hektisk noen ganger å ha høy uptime på full stack, derfor gidder jeg ikke stresse med å bytte ut
Idol of Lunar Fury (Triumph Emblems), som gir 20 mindre crit rating med ca. 98% uptime fra moonfire ticks, så den er mye lettere å holde oppe = ofte mer average crit gjennom en fight.
Stats:
Stat Prio:
Hit cap>400Haste>Spellpower>crit>Haste over 400>spirit
400 Haste fungerer som en softcap for Solar Eclipse pga. når man critter så får man en buff som gir 20% haste i 3 sec.
Det er derfor Crit står over prio for haste etter 400. Mer enn 400 haste skader selvsagt ikke pga. du critter ikke hele tiden i og med at average crit nå etter min erfaring er ca. 33-39% alt etter om du har FM og ellers.
Den ekstra hasten kommer også ekstremt godt med i Lunar Eclipse, så haste vil gi tydelig dps øke etter 400, men ikke fullt så mye som den ekstra critten du kan få. Ikke vær redd for å nerme deg 500 haste.
Enchants:
Head: Arcanum of Burning Mysteries (Exalted med Kirin Tor)
Shoulders: Greater Inscription of the Storm (Exalted med Sons of Hodir)
Back: Scroll of Enchant Cloak - Haste eller
lightweave embroidery om du skulle av en eller annen grun være tailoring.
Chest: Scroll of Enchant Chest - Powerful Stats
Wrist: Scroll of Enchant Bracer - Superior Spellpower eller 76SP om du er LW.
Weapon: Scroll of Enchant Weapon - Mighty Spellpower (1hand)
Scroll of Enchant Staff - Greater Spellpower (Staff)
Waist: Eternal Belt Buckle med
Runed Cardinal Ruby
Legs: Brilliant Spellthread
Gloves: Scroll of Enchant Gloves - Exceptional Spellpower
Boots: Scroll of Enchant Boots - Tuskarr's Vitality bruker jeg fordi jeg har hitcappen og da vil den ekstra movementen i krevende fights gi meg mer dps en 15 crit rating.
Scroll of Enchant Boots - Icewalker kan med dette være en eventuell enchant, men jeg har valgt å ikke bruke den. Den er nok verdt det om du mangler 10-12 hit rating til cappen.
Gems:
+23 Spell Power gem all the way.
Runed Cardinal Ruby
Eneste grunn for å ikke velge spellpower gem bør være for meta gem sin skyld eller behovet for hit eller om socket bonus 7+ eller mer spellpower.
Blå : Spell power +12/+10 spirit
Purified Dreadstone
Gul : Spell power +12/+10 CRIT
Potent Ametrine > Spell power +12/+10 haste
Reckless Ametrine så lenge du har softcappen, og den burde du ha uten gems sånn som gearet er nå.
På head meta socket er det ingen tvil om
Chaotic Skyflare Diamond. 3% increased Critical damage har utrolig mye å si når du critter 17k pr starfire som har 1.1-2.5 sec cast alt etter haste / hero / power infusion / speed pot osv. I tillegg har vi 40% increased crit chance ca. 50% av fighten som vil tilsvare nærmere 80% crit chance. Dette er under Lunar Eclipse (Starfire), som også gjør denne metaen sinnsykt bra.
Hitcap:
I Raid med Balance of Power, uten en draenei i groupen så er hitcappen 263 (dette er med enten shadow priest eller med Faerie Fire).
Med draenei i groupen din (1% hit) så er hitcappen 237.
Eller 342 med kunn Balance of Power.
For mye hit gir deg null ekstra dps så prøv å vær så nøye som overhode mulig med å nå den nøyaktige hitcappen. Heller litt over enn litt under.
Selv prøver jeg å sikte meg inn på 263, pga. du kan ikke stole på å alltid ha draenei med deg i party hvert raid, og da taper du MASSE dps. Og ALLE balance druids med selvrespect har specca Improved FF, så det er hva jeg anbefaler.
Spellrotation:
Etter buffen som splitta solar og lunar eclipse internal cooldowns har spellrotation forandra seg totalt. Det vil ikke si den har blitt vanskligere, men med Event Alert addonen faktisk bare lettere å følge.
FF>IS>MF>Wrath til eclipse>SF til eclipse går ut>IS>MF>SF til eclipse>Wrath til eclipse går ut>RERUN
Det er helt utrolig viktig å holde dots oppe, og de går omtrent ut mellom hver eclipse, så jeg refresher etter hver eclipse er ferdig fordetom jeg kanskje har 2-3 sec igjen på moonfire pga imba glyph. Det gir mer tid til å caste gjennom eclipses så jeg anser ikke meg selv for å tape dps på å refreshe moonfire noen sekunder tidlig. Tjener allikevel ca.6 sec. fra glyphen hver rotation.
Om du vil starte å gå etter SF eclipse eller Wrath eclipse burde du vurdere selv. Jeg kjører SF eclipse først om heroism blir poppa tidlig, men Wrath eclipse om den blir poppa seint pga. Jeg popper ”Use:CRIT” trinket med 3min CD til wrath eclipse for å holde crit chancen min høy så lenge som mulig gjennom bossfights, og da får trinketen kanskje en sjangse til å resette seg 1-2 ganger i løpet av en bossfight.
Det er viktig å vurdere slike ting som dette før hver enkelt fight.
Spec:
Jeg vil selvsagt først legge ut en link til mitt talent tree som jeg har brukt en del hundre gull på å eksperimentere med i det siste.
Link
Jeg vil selvfølgelig specce for å ha maksimal singletarget dps. Jeg har tatt vekk all mp5 for manaproblemet for balancedruids har blitt utrolig mye mindre. Jeg trenger kanskje innervate om fighten varer veldig lenge, eller om det er manadrain som på Dreamwalker Valithria. Gjennom å eksperimentere med speccen fant jeg og ezlo ut med hjelp av litt kalkulering at ved å hive ett talent fra Genesis og over på Starfall, ville jeg tjene en god del dps på singletarget om jeg vet hva jeg driver med. Så om du ikke har problemer med mana ville jeg gått for denne specen, har du problemer med mana tror jeg jeg ville tatt talents fra Genesis for å skaffe meg litt i og med at 3% dot damage på det MESTE kan increase en tick med 105 damage (3500 CRIT fra moonfire) som ikke skjer hele tiden. Dvs 33dps om du har 100% crit chance, så du taper for så vidt minst dps på å ta fra den. Du burde ikke trenge mer en 3 talents på manaregen nå om du har OK gear. Jeg ville brukt talentsa på Intensity for manaregen. Det er det mest effektive mp5 talentet.
Nå har også Moonfire blitt verdt å spece i og med at den kan critte fra setbonus t9. Jeg har ikke sett veldig mye på hvordan det blir når jeg mister setbonusen men vil fortsatt tjene mer på 2 der en 2 på genesis så mener den er verdt det videre også. Vi vil ha den pga. vi har fått mange talents spare fra ubrukelige mp5 talents.
Må også få med at grunnen til at jeg går for Omen of Clarity og Ezlo ikke gjør det, er at jeg kommer til å gå for 2 set bonusen til t10 og Ezlo kommer selvsagt til å prioritere tankegear. Så om du er boomkin mainspec og går for t10, så kjør Omen of Clarity. Du vil uansett ikke merke noen ekstrem forskjell fra t9 4set til t10 2set, da vil faktisk dpsen omtrent være den samme. Du vil miste litt damage fra setbonus, og tjene litt fra stats.
Når du får 4 set til t10 derimot, vil du merke det veldig godt.
Glyphs:
Valget er enkelt på 2 av dem :
Glyph of Starfire og
Glyph of Moonfire. Den siste er enten
Glyph of Innervate eller
Glyph of Insect Swarm.
Glyph of Insect Swarm er soleklart best for max damage, men den gir tanks 3% mer chance to GET HIT, så jeg har valgt å la tanks få mindre damage og heller ha en grei mp5 på meg selv om jeg innervater en healer, så ligger jeg uansett godt ann på mana gjennom en fight.
Hadde jeg gått
Glyph of Insect Swarm ville jeg tjent ca. 300 damage pr. tick (2sec) = ca. 150 dps, men da er 3% mer tank avoidance mer raid efficient etter hvordan jeg ser på det, derfor går jeg for
Glyph of Innervate
Her må dere bare si deres meninger!
Potions:
Potions er en fin måte å toppe dpsn på.
Potion of Speed eller
Potion of Wild Magic kan brukes.
Ved lunar eclipse er
Potion of Speed bedre og om du klarer å bruke den sammen med heroism og en eclipse.
Personlig bruker jeg nesten BARE
Potion of Speed siden den gir meg mest damage increase i løpet av den tia den er oppe. Jeg bruker den under heroism og evt. Power Infusion (siden Yàdi er verdens kuleste discpriest <3<3<3<3 all creds.!) og da får jeg 17k crits hvert 1.3 sec. med ca. 80% crit chance. Det vil si at under disse sekundene vil jeg ligge på rett rundt 13000dps.
Sånn som det er med Solar Eclipse bruker jeg
Potion of Wild Magic og da vil jeg ha litt under 50% crit og critte omtrent 12.5-13k hvert sekund. Det vil si at dpsen min med denne potionen vil være mye mer ustabil og kan vandre mellom 7k og 12k.
Proffessions:
Her fungerer alt utenom gathering proffession ganske bra.
Her har jeg vært litt slack og ikke skifta Skinning til JC eller inscription, men har store planer. Driver å farmer hauevis med gull for tia.
Personlig kommer jeg nok til å kjøre for Jewelcrafting på grunn av de 2 ekstra spell powerene jeg tjener på det.
master's inscription of the storm
((70SP+15crit)-(24SP+15crit) = 46SP inrease)
Runed Dragon's Eye
((3x39SP)-(3x23SP)= 48SP increase)
Ellers kjører jeg LW for 76sp (76SP - 30SP = 46SP increase) på wrist
Ezlo har vært så lur å gjøre det riktig med en gang å levle LW + JC for de 3 bedre prismatic gemsa man får.
Men styr unna gathering proffessions om du er ute etter å ha maks dps.
1dps er verdt bryet om den ellers går i TAP.
Gode sider å lese:
http://thedailydruid.com/
http://elitistjerks.com/
http://www.maxdps.com/druid/moonkin.php
Ett lite stykke om UI
Jeg har også prøvd meg på en UI som du kan se i forumet, og syns den fungerer kjempe bra.
Bilde
UI'en er uansett noe som du tilpasser dine egne behov for plass osv.
Skulle kanskje tatt meg tid til å sette opp en Viewport for mer PURE oversikt å ha det mest mulig oversiktlig, men syns jeg klarer meg bra til nå med SpartanUI til tross for at den er litt fancy :)
Da har jeg ikke så mye mer å tilføye, er rimelig trøtt, så kan være jeg har glemt noe. Ikke vær redd for å komme med innspill
Til slutt vil jeg bare si at jeg har kopiert masse av det som fortsatt stemmer bra fra Ezlo sin guide, endra det som ikke stemte, og lagt til egne meninger. Om noe som ikke stemmer henger igjen, så gi meg en notis.
Skal også prøve å få ut screenies fra min egen pc etter hvert.
Håper dette hjelper dere ugler å gjøre dagen sur for de som ligger under dere på damage done! :)